tips

några böcker man bör läsa är följande;

"Damernas detektivbyrå" av Alexander McCall Smith
en bok utan vidare tempo om en kvinna i afrika som driver en detektivbyrå. jag gissar att alla inte kommer gilla den, för man måste ha rätt feeling som person för att göra det. den är otroligt varm, stillsam, inge vidare spännande men helt underbar. dessutom får man en förkärlek till te tack vare Mma Ramotswe.

"Zahiren" av Paulo Coelho
handlar i grunden om besatthet. en man som letar efter kvinnan i sitt liv, som plötsligt försvinnit ifrån honom, samtidigt som han söker efter sig själv. paulo är en personlig favorit när det gäller att hamna i ett feelgood mood. just denna bok var seg till en början, och jag fick lägga undan den ett par gånger, men sen tog den fart och blev bättre än alla hans tidigare böcker jag läst.

"Veronika bestämmer sig för att dö" av Paulo Coelho
det här är senaste boken jag läste av favoriten. den handlar om döden. hur döden, när den står i farstun (som det så fult heter) kan påverka ens livslust och synen på sitt eget liv. egentligen går det inte att säga mer om den, än att den är starkt rekommenderad. avslöjar man förmycket är det kört. men läs.

"Asyl" av Liza Marklund
asyl är uppföljaren till storsuccen gömda. jag har läst båda två, men har kommit fram till att just asyl är den bättre av dem. för att förstå och känna för personerna i asyl är det bra att läsa gömda först, men ändå är det den här boken jag gillar bäst. den känns inte lika tjatig, och den har mer kämparglöd. dessutom utspelar den sig itne speciellt mycket i sverige, vilket jag gillar då man även får med mer om just omgivning. boken handlar om en familj som flyr land och rike för att de är förföljda. kvinnan i familjen var tidigare tillsammans med en annan man som misshandlade henne, och när hon tog sig ur det förhålladet och in i ett nytt bröt helvetet ut, ungfär, i stora drag. gripande böcker båda två. mitt tips är alltså att inte stanna då man läst gömda, utan även fortsätta på just asyl.

"P.S. Jag älskar dig!" av Cecilia Ahern
jag har nog aldrig läst en bok så intensivt som den här. lycka och tårar och förtvivelse och kärlek in i döden. allt som en bra roman ska ha. det är en svår balansgång med en sån här bok, man vill hela tiden veta vad som händer i nästa kapitel, men samtidigt svider det lite extra när man inser att det bara är mindre än halva boken kvar att läsa. en kärleksroman där allt som man tycker är sorgligt blir till djup djup kärlek ju mer man läser. fin bok, och jag tänker avslöja lika lite i denna som de tidigare.

jag har egentligen aldrig gillat recensioner. att fatta sig kort har aldrig varit riktigt min grej, och att skriva om sånt jag inte får bestämma själv är tråkigt. så nu har jag istället skrivit om några böcker som berört mig, skrivit precis så mycket (okey, lite) om varje bok jag velat och dessutom bara skrivit det Jag finner viktigt, vilka känslor och intryck böckerna gett Mig. alltså kommer detta inte fylla på min lista över dåliga recensioner jag skrivit genom tiderna (för i tell you, detta skulle bli the worst) istället har jag gett dig lysande tips på fin underhållning en onsdagsnatt, så enjoy.

all my luv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback