seasons

jag trodde att sommaren var min favoritårstid, att jag alltid ville ha sommar, flytta till ekvatorn och leva lyckligt. men när allt kommer omkring har sverige ändå ruskigt bra blandning. jag tycker om när sensommaren gör att man behöver ha en extra tröja på kvällen, men ändå suger ut det sista som solen har att bjuda på för denna gång. jag tycker om hösten som bjuder in till tofflor, te och sköna innekvällar. och jag tror att jag håller med dig när du säger att du blir kärare på hösten, jag blir det också. jag kommer längta efter varje ögonblick jag kan sitta hemma och mysa. mysa tillsammans med människor jag tycker om, eller mysa själv, med min underbara bok som ännu inte fått sitt slut. för att inte tala om vintern! jag tycker om vintern av ganska samma anledning som hösten, den bjuder på fina innekvällar. slasken kunde kvitta, men även om jag tycker om sol, är det inte mycket som går upp emot en busstur in till örebro en vintermorgon med hörlurarna i öronen och min tjocka antarktisluva som en tjock mamabear runt huvudet. vintern bjuder dessutom på traditionernas största afton, nämligen julen, jag tycker inte om alla överdrivna överspelta överambitiösa som startar julkriget redan i november, men när kvällen väl faller på är detta en fin afton. dessutom är min dag mitt i vintern. det passar, en 21åring blir till. sen kommer våren, våren är nog inte en sån kärleksårstid som jag trott. däremot bringar den glädje. jag ler alltid från öra till öra när första t-shirtdagen tar språng. att låssas att vädret är varmt i mars är ett minne jag älskar och vill ha om och om igen. oftast är det väl kanske så med oss i-landare att vi aldrig är nöjda med det vi har. har vi rakt hår vill vi ha lockigt, har vi hus utanför stan vill vi ha lägenhet i centrum, har vi sommar längtar vi som döden efter hösten. just det med hår och hem tänker jag inte gå in närmare på, men att vi i detta nordliga land faktiskt har tillgång till många olika väder, temperaturer och klimat är något vi ska vara nöjda över. även om jag är precis som många andra och längtar till motsatsen är jag faktiskt beredd på en perfekt höst, efter sensommaren som nu väntas i september. en höst full av kärlek, bra filmer, nya tesmaker och lugn. lugnet kommer alltid till hösten. det längtar jag efter mest nu i mitt rastlösa mellanårstidshumör. men snart så, snart kommer lugnet över mig och jag kan återgå till mma ramotswe, till doftljusen i mitt rum.

lots of love darlings.
ciao


Kommentarer
Postat av: Lovisa


du skriver väldigt bra. ta vara på det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback