tips (del 1)

några filmer man bör se är följande;

The Notebook
Den här filmen har jag bara sett två gånger, och hittills bara ensam. Det är lite som en privatgrej för att få upp en god stämning och en bra hjälp på traven när man behöver gråta lite. handlar om ungdoms-sommarkärlek när den är som bäst. att säga ruskigt bra räcker liksom inte, en kärleksfilm som är enkel och har fötterna på jorden. det händer inte under (kanske några då) för att det ska bli perfekt. kunde förvisso klippa bort en bit ur slutet som kvittar, men denna film ger en bra känsla och många såna där rysningsögonblick. en favorit helt enkelt. och jag kommer nog behålla nöjet med att se den för mig själv. den delas inte med någon. men se den. its lovely.

Titanic
Ännu en lysande kärleksfilm och världens största klassiker. men eftersom jag både skriver tips och krav på vad man bör se, om man inte redan har sett det, får den vara med i allafall. ingen kan ha undgått att ha sett denna film räknar jag med. men den är fortfarande bland top 5 bland gråtfilmerna. (tillsammans på toplistan ligger även notebook och armageddon). en katastrof korsat med svartsjukedrama och förbjuden kärlek. sen den också.

En Kärlekshistoria
Svensk film från 70-talet som bara är speciell för dom som förstår vad den gestaltar. jag anser att den är briljant eftersom den på ett ganska hemligt sätt visar hur skönt det är att vara barn och hur svårt och komplicerat det kan bli att växa upp. att ta vara på barndomen och tycka om att kanske slippa ansvar och uppfostran som säger att man inte alltid får vara ärlig. en film som hamnar rakt i hjärtat om man låten den göra det.


A lovesong for Bobby Long
Denna såg jag första gången för att jag fick veta att min favorit scarlett var med, men nu är även denna en big favourite. det gäller att inte se den förmånga gånger, för filmen är seg. men inte seg så att den är svår att ta sig igenom, utan snarare seg som en härlig afrikansk liten by som är stillsam. ja, en stillsam och mysig film. med scarlett och travolta i huvudrollerna. dessutom är dialekten i filmen to die for.


Napoleon Dynamite
bara namnet säger att killen är speciell, och det är väl kanske det minsta man kan säga. med sin underbara överläpp, som påminner om den välkända frykbergsläppen, och inte alls så ofta öppna ögon utgör han tillsammans med sin bror, hans flickvän, sin bästa vän pedro och sin jobbiga morbror en fenomenalt underhållande film. såndär Orka-humor. i luv it. krulligt hår och fula kläder tillsammans med starten av tupperware försäljning. underbar underhållning.

jag har skrivit upp kanske 10 till filmer som jag måste skriva av mig om, men just nu får det räcka med dessa. men då film är ett av de största intressena jag har måste jag som sagt skriva av mig om några fler förr eller senare, be ware!


Kommentarer
Postat av: Mathuulda

Haha...det är fammiljen F och Napoleon D.
Och ja...de där filmerna är bra. Jag håller verkligen med. Åh vad jag fick lust att se En kärlekshistoria nu. Jag måste köpa den.

2007-06-21 @ 23:25:10
Postat av: gisssa

hahah notebook är så dålig.

2007-08-15 @ 15:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback