utrustning

nu är det ju så att jag skaffat ytterligare utrustning till min fotograferande. därför, lite för mig själv men också för andras intresse, tänkte jag redogöra vad jag faktiskt har i väskan. så jag har lite koll. lite struktur, och så vidare. jag tror vi gör en lista på det.

Kamera
Canon EOS 400D
köpte den på hösten/vintern 06 om jag inte minns helt fel. och är fortfarande helnöjd med den. ett bra köp, även om jag köpte den när det var ganska ny. jag kunde inte vänta på att det skulle sjunka, vilket det sedan ganska snabbt gjorde. men hur som helst, jag är nöjd. på den nivå jag tar bilder behövs ingen bättre kamera (:


Objektiv
Canon EF -S 18-55mm f/3,5-5,6
Kit-objektivet som följde med då jag köpte kameran. har använt det nästan konstant fram tills nu. ett helt okej objektiv, även om jag just nu börjat tröttna på det.

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro (med motljusskydd)
Det här är ett teleobjektiv men inte lika classy som canons egna då givetvis. fungerar bra för mig, även om det inte kommit till användning så ofta. största aneldningen till det är min lathet att släpa med stativet överallt. och utan stativ har bilderna en vana att bli suddiga med detta objektiv så zoomen är så kraftig. men hur som helst går det att ha ritkigt kul med detta.

Canon EF 50mm f/1,8 II
Nyaste tillskottet i min samling. så än kan jag inte ge en rättvis recension på det. bara säga wow, vilken skärpeskillnad det blev från gamla kit-objektivet. har inte ritkgit vant mig vid att det inte finns någon zoom än. men det kommer. ska nu, så snart som möjligt, lära mig behärska detta. helt klart.


Blixt
Nissin Speedlite Di622 zoom 24~105mm
Budgetblixt, men jag är jättenöjd med även denna. har kommit fram till att märket inte alls är speciellt noga för mig. givetvis om man är proffsfotograf eller liknande känner man ju skillnad på kvalitet och inte. men för mig är den här blixten jättebra och jag har precis upptäckt att den går att vrida åt två håll. haha, vilket nöt. har haft den sedan i julas och kom på för en månadsen eller två att den gick att vrida både vertikalt och horisontelt. bra där evelina. men hur som helst så öppnades nya möjligheter nu i och med min upptäckt.


Filter
Soligor UV-filter 58mm & Dörr UV-filter 52mm
UV-filter är ett genomskinligt filter som jag har mest till för att skydda optiken. Men det stöter även bort UV-strålar och gör färgerna i bilden klarare. dessa två har jag på jämt och alltid.

Soligor Polarisationsfilter 58mm
Det här filtrets huvuduppgift är att fixa blåare himmel på foton samt ta bort eventuellt reflexer. har själv inte använt det speciellt mycket. även om jag haft det quite a while. har ingen egentlig anledning till varför. men nu när det är sommar kommer det förhoppningsvis användas mer flitigt.


Annat tillbehör
Canon BG-E3 batterigrepp
Även detta precis nyinförskaffat. men det får kameran att kännas mer proffsig, haha. ett bättre grepp och mer tyngd i den. detta ska jag lära mig mixtra bra med. i will.

Canon EOS kameraväska
ingen aning om vad den här väskan har för namn egentligen. en present och loppisfynd från lillasyster. den är perfekt för att rymma en kamera med litet objektiv på, en blixt, och ett till objektiv. dessutom finns ett litet fack up utsidan till diverse smågrejer. en jättebra väska. men nu när jag skaffat så mycket nytt kommer jag behöva en större. eller en till. det blir nog en till. för jag gillar den här väskan jättemycket.

Stativ
jag äger två olika stativ. ett vanligt stort och stabilt. och sen ett en-bensstativ. det sistnämnda har jag inte använt alls mycket, men är bra vid sport-fotografering och liknande. då man vill att motivet ska vara skarpt och bakgrunden suddig kan stativet "följa med" i farten.


Canon RC-1 fjärrutlösare
min roligaste leksak. dessutom perfekt till ego-fotografering. bara man lär sig behärska bra gömtekniker fungerar den som den ska. har hört endel som klagat på den här fjärren, men jag har inte haft några problem med den alls faktiskt.



..sådär, det var det. more to come.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Intressant att läsa ^ Gillar dina bilder, mycket :)

Postat av: Mamma Anna

Min kamera gick sönder när vi var på Gamla tider så nu har jag ingen kamera. Anders säger att jag får ta hans men ibland funderar jag på om det är nu jag ska ta och köpa den där systemkameran jag drömt om.. hmm men det är klart.. det finns ju ett nytt hus att renovera också. Jag får väl önska mig en när jag fyller 50.. om två år.

kram mami

2008-07-19 @ 21:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback